Tags
Beste mensen, broeders en zusters,
[intro]
“jij hebt makkelijk praten, jij weet niet hoe het is!”. Dat zeggen mensen met een chronische ziekte wel eens tegen een buitenstaander. Als iemand met ze praat, en probeert ze wat op te peppen, ze misschien wat goedkope troost biedt. Dan kun je wel eens denken: nee, jij hebt het nog niet echt begrepen. Ik kan met woorden vertellen hoe het is, bijvoorbeeld om voortdurend pijn te hebben of moe te zijn, maar echt overbrengen hoe het is? Nee, dat weet alleen iemand die het zelf meemaakt. Jij weet niet hoe het ís! Terwijl andersom iemand die gezond is, soms wel merkt dat het niet eenvoudig is om de juiste dingen te zeggen. Wat dat betreft is het een nadeel, dat ik in mijn leven nog weinig heb meegemaakt aan ziekte of verdriet!
Mensen die iemand verloren hebben, vinden vaak de meeste steun bij Lees verder